Az utóbbi idő tapasztalatai alapján a hatósági ellenőrzéseket már nem a pénzbeszedés, hanem a jogszabályok betartatása motiválja. Így a kis és közepes vállalkozásoknak nem kell annyira rettegniük tőlük, mint pár éve.
A fogyasztóvédelem esetében például mi és ügyfeleink is azt tapasztalták eddig, a 2012-es évben, hogy amikor valamilyen hiba merül fel a weboldalak ellenőrzése során, akkor nem büntetnek azonnal, hanem tájékoztatnak a hibákról, és felszólítanak azok kijavítására. Persze, ha nem javítjuk ki a hibákat, akkor biztosan jön a büntetés, de így már könnyű dolga van annak, aki be akarja tartani az előírásokat. Annál is inkább, mivel elég részletesen leírják, hogy milyen változtatásokat kell elvégezni. Ha pedig valamit nem értünk, akkor az ügyfélszolgálat készségesen segít telefonon keresztül. Legalábbis mi ezt tapasztaltuk a miskolci ügyfélszolgálat esetében, ügyfeleinktől pedig ugyanezt hallottuk Nyíregyházáról és Debrecenből is.
Mindez azonban nem jelenti, hogy nem fontos mindent megtenni annak érdekében, hogy honlapunk vagy webáruházunk tökéletesen megfeleljen minden jogszabályi előírásnak. Egyrészt bármikor megváltozhat a hatóságok fent leírt hozzáállása, másrészt egy jogvita vagy per esetében sokkal kisebb a nyerési esélyünk, ha nincs jogilag minden rendben a kérdéses weboldalon.
Az alábbiakban felsoroljuk azokat az előírásokat, amelyekre minden weboldal-tulajdonosnak érdemes odafigyelnie.
1.) Fogyasztóvédelmi előírások
Ha értékesítés is történik egy weboldalon (tehát webáruház), akkor sokkal több előírás vonatkozik rá, de más jellegű honlapok esetében is van néhány dolog, amit be kell tartani. Alapvetően fontos, hogy a honlap ne tartalmazzon semmi olyan információt, ami a potenciális fogyasztókat, ügyfeleket megtévesztheti. Tilos például a nettó ár feltűntetése a termékeknél bármilyen formában, ha ügyfeleink nem viszonteladók. Sok helyen látni, olyan megoldásokat, hogy a lap aljára kiírják: "Áraink az Áfát nem tartalmazzák." vagy minden termék ára mellé odaírják: "nettó" vagy "+Áfa". Ezek mind szabálytalanok, mert csak a bruttó árat szabad kiírni.
Webáruházak esetében az alábbi jogszabályok tartalmazzák a betartandó előírásokat:
Az elektronikus kereskedelemről szóló 2001. évi CVIII. Törvény.
A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) kormányrendelet.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. Törvény.
A 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM rendelet.
Ezek számtalan dolgot írnak elő a webáruház működésére, és leginkább a vásárlókkal közlendő vásárlási feltételek tartalmára vonatkozóan. A legtöbb webáruház tulajdonos nem engedheti meg magának, hogy egy erre szakosodott ügyvédet alkalmazzon a vásárlási feltételek megírására. Sokan azt a megoldást választják, hogy más webáruházak vásárlási feltételeit másolják le, és abba helyettesítik be a saját cégadataikat. Ez nem biztos, hogy jó megoldás, mert lehetnek olyan eltérések a két webáruház között, amik miatt nem alkalmazható tökéletesen ugyanaz a szöveg. Ráadásul az is lehet, hogy a másolt feltételek egyébként sem felelnek meg a jogi előírásoknak, csak még nem ellenőrizte a fogyasztóvédelem az adott webáruházat.
Mi úgy oldottuk meg ezt a problémát ügyfeleink számára, hogy készítettünk egy saját "vásárlási feltételek" szöveget, amit folyamatosan tökéletesítünk, ha valamelyik ügyfelünknél hibát talál a fogyasztóvédelem. Ezt a szöveget minden ügyfelünk használhatja (behelyettesítve a cégadatait) a saját webáruházában, a felfedezett hibákról és a szükséges módosításokról pedig tájékoztatót küldünk, amely alapján mindenki aktualizálni tudja az általa használt szöveget. Emellett odafigyelünk arra, hogy a webáruházak működése is megfeleljen az előírásoknak, és a speciális esetekben további tanácsokkal is segítjük ügyfeleinket. Mindezt a segítséget azonban kizárólag felelősségvállalás és bármilyen jogi garancia nélkül nyújtjuk. A módszer eddig bevált, mivel már több mint száz weblapot készítettünk és még egyik ügyfelünk sem kapott büntetést.
2.) Bejelentési kötelezettség a kereskedelmi hatóság felé.
A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. Törvény előírja, hogy a kereskedelmi tevékenységet be kell jelenteni az illetékes kereskedelmi hatóság felé. Ez a gyakorlatban leginkább azt jelenti, hogy fel kell keresni a területileg illetékes jegyzőt és megkérdezni tőle, hogy milyen módon lehet nála bejelenteni a tevékenységet, majd követni kell az utasításait. A bejelentésnek valószínűleg lesz egy 2-3 ezer forintos díja. Mindez azonban csak akkor szükséges, ha úgy akarunk webáruházat indítani, hogy korábban nem foglalkoztunk kereskedelemmel. Ha például egy már működő ruhásbolt akar webáruházat is nyitni, akkor már nem kell újra bejelenteni.
3.) Adatvédelmi előírások.
Az önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. Törvény előír bizonyos adatvédelmi követelményeket, amelyek be nem tartása esetén elég magas bírságot helyez kilátásba.
Mi 2012.07.18.-án felhívtuk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot (NAIH). Azt a tájékoztatást kaptuk, ha hibát találnak ők sem büntetnek azonnal, csak akkor, ha a szabálytalanság kijavítása többszöri felszólítás esetén sem történik meg.
Az előírások elég bonyolultak. Azt is nehéz eldönteni, hogy adott tevékenység esetén mi vonatkozik ránk és mi nem. Ezért az alábbiakban ehhez nyújtunk segítséget. Azért javasoljuk, hogy mindenki a weboldala működésének ismeretében konzultáljon telefonon a hatósággal, és érdeklődje meg, hogy mi vonatkozik rá.
Alapvetően arra kell odafigyelni, hogy minden személyes adat (pl.:név, e-mail cím, IP-cím stb.), ami bármilyen módon a birtokunkba kerül, a törvény előírásainak megfelelően legyen kezelve.
Csak a természetes személyek adatai minősülnek személyes adatnak, tehát egy cég e-mail címe vagy neve nem.
Ha személyes adatokat kezelünk, akkor fel kell tüntetni a honlapon az úgynevezett adatvédelmi nyilatkozatot, amelynek szükséges tartalmát szintén a törvény írja elő. Mi ehhez is rendelkezésre szoktunk bocsájtani segítségképpen egy sablon szöveget ügyfeleink részére, amelyért szintén nem vállalunk garanciát, de igyekszünk úgy alakítani, hogy a lehető legjobban megfeleljen az előírásoknak.
Vannak olyan tevékenységek, amelyek esetében nem elég a megfelelő tartalmú adatvédelmi nyilatkozat közzététele. E mellett még be is kell jelentenünk az adatkezelést a NAIH felé és nyilvántartási számot kell kérnünk (ennek módjáról infók a naih.hu címen). Ez akkor kell, ha úgy kezelünk személyes adatokat, hogy az adatkezelés célja nem kizárólag a rendelés kielégítése, hanem például valamilyen marketing vagy bármilyen egyéb cél. Ilyen eset lehet például, ha hírlevél adatbázist készítünk vagy fórumot üzemeltetünk.
A fentiekben a teljesség igénye nélkül, de legjobb tudásunk szerint igyekeztük összefoglalni a betartandó utasításokat. Tapasztalataink szerint, aki ezekre odafigyel, és nincsen semmilyen jogszabály ellenes szándéka weboldalával, annak nagyon kicsi az esélye arra, hogy gondja legyen valamelyik hatósággal.