2017.12.18. 18:06:39
Sok ügyfelünktől, elsősorban webáruház tulajdonosoktól halljuk, hogy tartanak attól, hogy 2018-tól az adóhivatal felé online adatszolgáltatásra lesznek kötelezve, és ez nagy adminisztrációs terhet fog jelenteni.
Jelenleg úgy néz ki, hogy nem fog. A következők miatt: 1.) Az adatszolgáltatási kötelezettség csak azokra a számlákra terjed ki, amelyek áfa tartalma eléri a 100 000 Ft - ot. Ilyen nagy összegű számlát a webáruházak nagy része egyáltalán nem állít ki. Ehhez nettó 370 000 Ft - ot meghaladó összegű vásárlás kell.
2.) Aki számlázóprogramot használ, annak a programja automatikusan küldeni fogja a NAV felé a szükséges adatokat, mert minden számlázóprogram-fejlesztő köteles beépíteni ezt a funkciót. Amelyik számlázóprogramba nem kerül ez be, az nem használható. Utána néztünk: az általunk használt clearadmin.hu számlázóprogramnak például az ingyenes verziója is tudni fogja ezt.
3.) Aki kézzel számlázik, és kiállít ilyen nagy összegű áfás számlát, annak egy a NAV által biztosított webes felületen kell beírnia a számla adatait. Erre van 5 napja.
Ha tehát Ön számlázóprogramot használ, akkor jelen állás szerint csak annyit kell majd tennie, hogy a biztonság kedvéért utánanéz a számlázóprogramja gyártójánál, hogy használható-e a továbbiakban is a program, és kell e valamilyen beállítást eszközölni ahhoz, hogy működjön az online adatszolgáltatás (valószínűleg nem).
Ha viszont Ön kézzel (számlatömbbel) számlázik, és sosem állít ki ilyen magas összegű áfás számlát, akkor Önnek valószínűleg semmi teendője nem lesz ezzel a szabállyal kapcsolatban.
Egyetlen esetben jelent ez Önnek komoly adminisztrációs teher növekedést: akkor, ha kézzel számlázik, és rendszeresen állít ki 100 000 Ft - ot elérő áfa tartalmú számlát. Ebben az esetben Önnek gyakran fel kell majd keresnie a NAV online rendszerét és begépelnie a számla adatait.
Az adóhivatal alábbi aloldalán elérhető minden információ az online számlázással kapcsolatban.
https://www.nav.gov.hu/nav/onlineszamla